Al eerder maakten we, op basis van een peiling in de besloten Facebookgroep Chronische Pijn Community LPO, een Top-10 van ‘wensen’ van pijnpatiënten ten aanzien van hun pijnbehandeling.
Maar wat gebeurt er als we de vraag omdraaien? Wat zijn ‘wensen’, of ‘verlangens’, van behandelaren als zij aan de slag gaan met iemand die aanhoudende pijnklachten heeft?
We gingen opnieuw aan de slag; hieronder het resultaat.
Beste pijnpatiënt, wil je alsjeblieft……….
* Een van de behandelaren nuanceert dit. Hij geeft aan: “Ik heb er wel begrip voor als mensen te laat zijn; dat hoort soms bij het pijn lijden. Natuurlijk maak ik het bespreekbaar als iemand regelmatig niet komt opdagen zonder heldere reden, maar ik oordeel op dit thema niet te snel.”
** Louis Zantema, Reducept: “Ik heb mensen met ernstige klachten, neurostimulators, langdurig opiaatgebruik en zelfs bedlegerige mensen extreme vooruitgang zien maken door te omarmen dat je psychologie een fundamentele rol speelt bij elke pijn – of deze acuut of chronisch is.”
Hoe kwam deze top 10 wensen van ‘behandelaren chronische pijn’ tot stand?
Dit keer vergaarden we input vanuit o.a. een peiling op LinkedIn onder pijnbehandelaren en vanuit persoonlijk contact tussen LPO vrijwilligers en pijncoaches, artsen en behandelaren. Hen werd telkens gevraagd hoe zij het liefst samenwerken met hun patiënt/cliënt in de behandeling. Welke ‘wensen’ ze hebben t.a.v. wat die patiënt doet, of juist niet doet. Alle reacties werden netjes gerubriceerd, soms net iets anders verwoord zodat ze konden worden samengevoegd.
We hopen dat zowel de Top-10 van pijnpatiënten als deze Top-10 van pijnbehandelaren wederzijds inzicht biedt in hoe goed kan worden samengewerkt. Zodat behandeldoelen worden behaald op een manier die prettig is voor zowel de patiënt als de behandelaar.
Ik vind het fijn om de cliënt en mijzelf als ’team’ te zien, dat SAMEN de behandeling vormgeeft. Ga dus als therapeut eerst eens náást je cliënt staan. Begrijp hoe de cliënt gekomen is waar hij/zij nu is.
Pijnbehandelaar
Een nuance bij deze Top-10
Eén behandelaar, die ook de hierboven benoemde vragen krijgt voorgelegd, benoemt geen “wensen ten aanzien van zijn cliënten”, maar geeft het volgende retour:
“Het is eigenlijk ironisch als ik als therapeut bedenk wat “de ideale patiënt” zou zijn. Over het algemeen hebben wij als therapeuten dezelfde behoeften als patiënten. Dus veel van de punten die de patiënten eerder benoemden, zouden naar mijn mening één op één kunnen worden overgenomen in een Top-10 van wensen van behandelaren.
We worden als behandelaren nog steeds opgeleid volgens een relatief oud model, waarbij de therapeut wordt gezien als degene die vragen beantwoordt (de ‘helper’) en de patiënt als degene die vragen stelt. Terwijl naar mijn idee juist een goede samenwerking op de eerste plaats staat. Dit vereist betrokkenheid en bereidheid van beide kanten.
Natuurlijk zijn er ook grenzen, zowel persoonlijke grenzen als grenzen op het gebied van kennis. De therapeut moet zich veilig voelen, maar mag zijn eigen belangen niet boven die van de patiënt stellen.”
Dit sluit eigenlijk aan op de in de Top-10 vermelde punten 3, 5, 6, 9 en 10.
Waar zien we overlap tussen wensen van pijnpatiënten en hun behandelaren?
Nu we zowel de ‘wensen’ van de pijnpatiënten én pijnbehandelaren kennen, is het interessant te kijken waar overlap zit.
- Goed luisteren. Zowel de patiënten als de behandelaren benoemen dit thema. Een patiënt wil gehoord worden, een behandelaar wil juist open en eerlijke input krijgen van de patiënt. Een goede behandelaar stelt veel vragen én luistert goed, ook tussen de regels door. Want, zo geven de behandelaren aan, ‘juist die input helpt in de behandeling’.
Als je oprecht naar iemand luistert krijg je véél meer te horen. Soms zitten daar voor de behandeling essentiële zaken tussen, die je zonder goed te luisteren niet op tafel had gekregen.
Pijnbehandelaar
- Emoties en Inleven. De patiënten vragen om begrip voor -soms heftige- emoties. De behandelaren geven aan het liefst ‘een eerlijke, open en transparante’ patiënt te zien. Niet iemand die zich achter een muur of rookgordijn verstopt, maar die eerlijk is over de pijn en wat dat met hem of haar doet.
- Zingeving. De patiënten zoeken naar hulp bij dat wat ze graag weer zouden willen doen, eventueel met kleinere tussenstappen. De behandelaren zetten in op toewerken naar een leven volgens de voor de patiënt belangrijke waarden. Beide raken aan elkaar, met ‘zingeving’ en ‘waarden’ als overlappend thema.
De patiënten zoeken duidelijk ook erkenning voor en hulp bij het feit dat niet alleen zijzelf, maar ook hun omgeving, relaties, werk e.a. getroffen worden door de aanhoudende pijnklachten. Dat is een thema dat nog lang niet in alle behandelingen écht aandacht krijgt, meer dan ‘een partneruurtje’.
De behandelaren zoeken juist ook erkenning voor het feit dat zij nog lang niet alles weten over chronische pijn. Dat het vakgebied zich voortdurend ontwikkelt en dat zij -als mens- ook fouten kunnen maken of nog moeten leren.
Als patiënt meepraten over chronische pijn?
Heb jij zelf aanhoudende pijnklachten, of ben je partner van iemand met dergelijke klachten? Wil je ook meepraten en ervaringen uitwisselen met mensen die ook dagelijks pijn ervaren? Meedoen met discussies over thema’s rondom pijn? Uitgenodigd worden voor (kleine) onderzoekjes over pijn, pijnbehandelingen en pijnzorg?
In de (besloten) Community van de LPO op Facebook wisselen al enkele duizenden mensen iedere dag van gedachten over hun pijn. Wees welkom!
Als behandelaar meepraten over chronische pijn?
De Landelijke Pijn Organisatie is actief op LinkedIn. Daar kun je de LPO volgen, reageren op berichten die worden geplaatst of een bericht sturen. Natuurlijk kun je ook via deze website contact opnemen met LPO.
Beste cliënt…durf je ook te lachen met mij? Die behoefte om ‘humor’ en ‘relativering’ in te zetten in een soms intensieve behandeling voel ik sterk. Het relativeert af en toe…zonder iets af te willen doen aan de impact van de pijn op jouw huidige leven.
Pijnbehandelaar